هدر رفت آب

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران در گفتگو با خبرگزاری ایرنا با بیان اینکه ۲۸ درصد منابع آب شرب در مازندران هدر می رود، اعلام کرد، نخستین عامل هدررفت آب ، هدر رفت واقعی است که شامل فرسودگی و شکستگی خطوط توزیع می شود که ۱۵ درصد منابع آب شرب در این بخش هدر می رود.
مازندران دارای هفت هزار کیلومتر خطوط توزیع آب شرب است که به گفته ذاکری از این میزان بیش از یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر نیاز به اصلاح و نوسازی دارند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران توان نوسازی خطوط توزیع آب در استان را ۷۰ کیلومتر در سال اعلام کرد و ادامه داد: برای نوسازی کامل خطوط نیاز به بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.
ذاکری همچنین از عامل ظاهری به عوان دیگر عامل هدر رفت آب یاد کرد و گفت : عامل ظاهری که ۱۳ درصد از هدررفت منابع آب شرب را شامل می شود، مربوط به سرقت آب، کنتورهای خراب و مصرف غیر مجاز است که هزینه ای برای آن دریافت نمی شود و ضرر محسوب می شود.

 کمبود یکهزار لیتر در ثانیه آب آشامیدنی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران با بیان اینکه در تابستان بیش از ۹ هزار لیتر آب در ثانیه در استان مصرف می شود، گفت : حدود یک هزار لیتر در ثانیه کمبود تولید داریم که با مدیریت در شبکه جبران می شود.
ذاکری علت این میزان مصرف را جمعیت شناور و مسافر استان دانست و افزود : حدود نیمی از آب مصرفی در پیک مصرف به علت جمعیت شناور و خوش نشین است.
وی همچنین به جمعیت ۲ میلیونی مصرف کنندگان شهری آب در استان اشاره کرد و گفت : این میزان جمعیت مصرف کننده در ایام تعطیلات به بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در شهرهای استان می رسد.
بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن ، ۵۷ درصد جمعیت سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری مازندران در شهرها و باقی در مناطق روستایی و حاشیه ای زندگی می کنند.
این درحالی است که به گزارش شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران در سه ماهه نخست امسال در مناطق روستایی استان حدود ۲۰ میلیون متر مکعب آب شرب مصرف شد که نسبت به سال گذشته تغییری نداشت.

منبع: خبرگزاری جماران

پیامی بنویسید