چالش مدیریت مصرف آب

به گزارش ایرنا فرامند هاشمی زاده معاون هماهنگ کننده امور عمرانی استانداری خوزستان در گفت و گو با خبرنگاران در حاشیه بازدید عملیات اجرایی پروژه آبرسانی غدیر با تصریح به اینکه رودخانه های پایین دست برای پالایش و زنده مانده به تامین حقابه نیاز دارند ادامه داد: از مجموع ۱۰ میلیارد مترمکعب آورد رودخانه های استان حدود هشت میلیارد آن به مصارف کشاورزی اختصاص می یابد.
وی ادامه داد: تمام استان های بالادست خوزستان با کاهش نزولات جوی مواجه بوده اند که همین امر ما را دچار چالش کرده است.
هاشمی زاده اظهار داشت: طرح آبرسانی غدیر که منبع آن سد کرخه است به ۲۵ شهر و یکهزار و ۶۰۸ روستا آبرسانی می کند. این طرح در سه فاز طراحی شده است که فاز نخست آن اجرا شده و فاز دوم نیز تا پانزدهم تیرماه سال جاری تکمیل می شود.
وی افزود: در فاز نخست آب با لوله یکهزار و ۸۰۰ میلی متری به شهرهای آبادان، خرمشهر، آبادان، دشت آزادگان و هویزه منتقل شد. مسئولیت انتقال آب تا دروازه شهرها برعهده سازمان آب و برق و توزیع آن در شهرها وظیفه شرکت آبفا در هر شهرستان است.
هاشمی زاده گفت: مصرف آب روزانه خرمشهر روزانه ۹۰ هزار متر مکعب است که ۷۰ هزار مترمکعب آن از طریق طرح غدیر تامین می شود.
وی یادآور شد: در آبادان نیز مصرف روزانه یکهزار و ۵۰ مترمکعب است که حدود ۱۰۰ هزار مترمکعب آن از طرح غدیر و مابقی از رودخانه بهمنشیر، اروند رود و رودخانه کارون تامین می شود.
معاون عمرانی استانداری خوزستان درخصوص علت شوری آب در شهرهای خرمشهر و آبادان اظهار داشت: آب رودخانه های کارون و بهمنشیر به علت خشکسالی و تغییرات اقلیم کم شده از همین رو قدرت پس زنی آب دریا را ندارد. آب شور دریا با آب رودخانه ها مخلوط شده و همین امر سبب افزایش EC آب شده است.
وی ادامه داد: خط غدیر که منبع تامین کننده آب شهرهای خرمشهر و آبادان است در مسیر قیصریه شکست که این شکستگی تعمیر شد اما در محل دیگری باز هم شکست که تعمیر آن ۴۸ ساعت زمان برد.
هاشمی زاده اظهار داشت: فاز دوم طرح غدیر در ۲ خط ۱۸ و ۶۷ کیلومتری است که آب را از سد کرخه با لوله ۲هزار میلی متر به شهرهای هدف می رساند.
وی افزود: در فاز دوم طرح غدیر آب از سد کرخه تا ام الدبس منتقل می شود و از آنجا به وسیله دستگاه پمپاژ دشت آزادگان به سمت آبادان و خرمشهر هدایت می شود. با تکمیل فاز دوم این طرح دیگر نیازی به استفاده از آب شیرین کن ها در این ۲ شهرستان نیست.
معاون عمرانی خوزستان درخصوص آب شرب اهواز نیز یادآور شد: آب اهواز نیز از آب حیات شوشتر، رودخانه کارون و طرح غدیر به وسیله پنج تصفیه خانه تامین می شود که با تکمیل طرح غدیر دیگر آبی از رودخانه کارون برای تامین آب شرب اهواز برداشت نمی شود.
وی تصریح کرد: در مرحله بعد به دنبال تامین آب شرب اهواز از سد دز هستیم که در این صورت آب شرب با EC حدود ۴۰۰ میکروموس بر متر مکعب به دست شهروندان می رسد.
هاشمی زاده درخصوص برداشت آب از دریا و نصب آب شیرین کن در شهرهای خرمشهر و آبادان گفت: EC آب دریا بیش از ۶۰ هزار میکروموس در مترمکعب است از همین رو تبدیل آن به آب شیرین نیازمند هزینه و تکنولوژی است‌. درحال حاضر به دنبال تامین آب شرب از منابع پایداز شامل دریاچه پشت سدها هستیم اما در گام بعد به سمت تصفیه آب دریا خواهیم رفت.
شهرستانهای آبادان و خرمشهر طی چند روز گذشته به دلیل پایین آمدن کیفیت آب شاهد اعتراضات مسالمت آمیز مردم این شهرها بود.
کیفیت آب شهرستانهای خرمشهر و آبادان با افتتاح طرح نخست انتقال آب غدیر یکشنبه به سه هزار میکروموس بر متر مکعب رسید و از ۱۵ تیر ماه با افتتاح طرح دوم این میزان به ۲ هزار میکروموس بر متر مکعب خواهد رسید.
پس از افزایش شوری آب شرب به ۱۲ هزار میکروموس بر متر مکعب، مردم شهرهای آبادان و خرمشهر تجمعاتی برگزار کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت آب شدند ولی آن چه در کنار این موضوع ناراحتی مردم را به دنبال داتشه انتشار کلیپ ها و اخباری تایید نشده در خصوص انتقال آب کارون به خارج از کشور است.
وضعیت کیفیت آب خرمشهر و آبادان، معضل کهنه ای است که نه تنها تا کنون درمان نشده است بلکه به دلیل خشکسالیهای و پیشروی آب دریا شوری آن نیز افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

پیامی بنویسید